Nederlands English

LIGFIETS versus RACEFIETS

Leo Rogier Verberne



Voorwoord


Als lid van de wieler trim- en toerclub Vlug Trug in Den Dungen (Noord-Brabant) fietste ik een aantal jaren op een racefiets. We doorkruisten het Brabantse land en soms de Zuid-Limburgse heuvels of de Belgische en Luxemburgse Ardennen. Tijdens fietsvakanties in de Franse Alpen, de Italiaanse Apennijnen, de Spaanse Pyreneeën en op de Pico del Veleta (in de Sierra Nevada) reed ik jaarlijks circa 1000 km in het (hoog)gebergte. Totdat ik een ingreep moest ondergaan wegens prostaatproblemen. Toen voelde ik hoe ongelukkig ik eigenlijk zat op het racefietszadel en ben ik overgestapt op een ligfiets.

Sindsdien heb ik vier verschillende ligfietsen gehad. Zo ondervond ik de voor- en nadelen van beide typen fietsen. Maar na een vakantie in de Franse Alpen (rond en op de Alpe d’Huez) op een low racer hield ik het hooggebergte op de ligfiets voor gezien. En de ‘Marmotte’ (een Franse klim-klassieker) is op een ligfiets niet te doen.

De snelheidsverschillen tussen een ligfiets en een racefiets op de vlakke weg, bij het klimmen en dalen berusten op twee fenomenen:
- je frontoppervlak (de luchtweerstand) is kleiner op een ligfiets;
- je trapvermogen is groter op een racefiets.
Het resultaat van die twee eigenschappen is een snelheidsverschil dat varieert naar gelang de omstandigheden: wind, wegdek, op de vlakke weg, bij het klimmen en het dalen. In dit boekje worden deze snelheidsverschillen theoretisch verklaard.

Sint Michielsgestel, aug. 2017
Leo Rogier Verberne

lees verder

© Leo Rogier Verberne
ISBN/EAN: 978-90-825495-2-2
www.racefiets-ligfiets.nl


Lulu ligfiets-versus-racefiets

De luxe hardcover uitgave is hier te bestellen.