Nederlands English

LIGFIETS versus RACEFIETS

Leo Rogier Verberne



Verschillende fietsen


Volgens opgave van het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn in Nederland bijna twintig miljoen fietsen. Daaronder ± 815.000 sportfietsen (1) en circa 50.000 ligfietsen. Dus het aantal ligfietsen in Nederland is ongeveer 1 op 400.

Racefiets
Racefietsen worden zo licht mogelijk gemaakt omdat de rolweerstand dan kleiner is. Gewichtsvermindering wordt vooral bereikt door gebruik van lichte materialen: in plaats van een stalen frame kwam er aluminium of titanium, later carbon (2). Er zijn racefietsen die minder dan 7 kg wegen. Mijn stalen racefiets (afb. 1) had een rijklaar gewicht van 10 kg. In dit boekje wordt onder rijklaar gewicht voor een toerfiets verstaan: de volledig afgemonteerde fiets met fietscomputer, bel, pompje, een zadeltasje met reservebandjes plus bandenlichters en een gevulde bidon van 750 ml (afb. 1).

mijn racefiets

Afb. 1 Racefiets van staal, rijklaar gewicht 10 kg

Ligfiets
Er zijn meer dan 40 verschillende typen ligfietsen: met twee of drie wielen; met de wieltjes van een kinderfiets, een mountainbike of met de wielen van een gewone fiets; of met verschillende wielen voor en achter. Ze zijn er met onderstuur (naast de heupen) of bovenstuur (vóór het lichaam). Sommige hebben een aerodynamisch staartstuk of een complete ombouw voor de stroomlijn. Die laatste worden ‘velo-mobiel’ genoemd. Het gewicht van ligfietsen varieert van circa 10 tot meer dan 40 kg. Op heel lage modellen, zoals de low racer en de shock proof, voelde ik me onveilig: je ligt een halve meter boven het wegdek en wordt daardoor gemakkelijk over het hoofd gezien door onoplettende automobilisten. En praten met een medefietser op een racefiets verloopt dan moeizaam als je met je hoofd zo laag ligt.

Street legal
Een ouder ligfietsmodel is de street legal (afb. 2). Het frame is van staal, het rijklare gewicht 18,5 kg. Het onderstuur geeft een vrij uitzicht, maar het maakt de fiets minder wendbaar. Met een voorwiel van 26 en een achterwiel van 28 inch was hij lang de grootste ligfiets. Met spatborden, een bagagedrager en een grote tas is hij geschikt voor toertochten. Maar hellingen zijn een probleem: bij het oprijden van een viaduct moest ik al een gat laten vallen in de fietsgroep van makkers op racefietsen. Over de top haalde ik ze dan bij het dalen wel weer gemakkelijk in.

street legal

Afb. 2 Street legal van staal met onderstuur, rijklaar gewicht 18,5 kg

Shock proof
Een titanium shock proof (met vering) weegt 13 kg (afb. 3). Door de wieltjes van 20 inch lig je vrij laag en is de rolweerstand groter. Een racefiets heeft wielen van 28 inch; en grote wielen lopen lichter (3). De shock proof heeft een bovenstuur.

shock proof

Afb. 3 Shock proof van titanium met bovenstuur, rijklaar gewicht 13 kg

Low racer
De low racer heeft een aluminium frame, een voorvork van carbon en een bovenstuur. Het voorwiel is 20, het achterwiel 26 inch en hij weegt 10 kg. Je ligt circa 30 cm boven het wegdek (afb. 4) en moet daarom oppassen voor automobilisten die je over het hoofd zien. Zelf kun je niet achterom kijken of je moet eerst rechtop gaan zitten. Je ligt ver achterover zodat je frontoppervlak klein is. Daardoor ben je snel op de vlakke weg. Maar je klimsnelheid is geringer door minder trapvermogen (zie hoofdstuk Klimmen).

low racer AdH

Afb. 4 Low racer van aluminium, rijklaar gewicht 10 kg 

High racer
De carbon high racer (afb. 5) heeft twee wielen van 28 inch en een gewicht van 10 kg (zonder de spatborden en de tas). Je beenlengte moet wel minstens 90 cm zijn om bij de trappers te kunnen. Je moet dus groter zijn dan circa 185 cm. Je ligt op de high racer ver achterover; dus je frontoppervlak is klein en daardoor ben je op deze fiets erg snel op de vlakke weg en in de afdaling.

high racer

Afb. 5 High racer van carbon met bovenstuur, rijklaar gewicht 10 kg (zonder spatborden en tas)

Vergelijking
Voor de vergelijking van een ligfiets met een racefiets is de carbon high racer het meest geschikt: ze hebben dezelfde 28 inch wielen en als je daarop dezelfde banden monteert, heeft deze ligfiets dezelfde rolweerstand als een even zware racefiets. Daarom is in dit boekje voor de snelheidsvergelijking gekozen voor de high racer en een racefiets, beide met een rijklaar gewicht van 10 kg.

Conclusies
1. In Nederland is 1 op de 400 fietsen een ligfiets.
2. Er zijn meer dan 40 zeer verschillende typen ligfietsen; de meeste zijn niet te vergelijken met een racefiets.
3. De high racer komt het best overeen met een racefiets van 10 kg.

Bronnen
1. Ned. Toer Fiets Unie: Nederlandse wielersportmonitor 2014
https://www.ntfu.nl/Portals/0/Images/Wielersportmonitor 2014 (GfK-NTFU-BMB).pdf
2. Wikipedia: Ligfiets  http://nl.wikipedia.org/wiki/Ligfiets
3. Wikipedia: Racefiets http://nl.wikipedia.org/wiki/Racefiets  
4. Wikipedia: Rolweerstand http://nl.wikipedia.org/wiki/Rolweerstand

lees verder

© Leo Rogier Verberne
ISBN/EAN: 978-90-825495-2-2
www.racefiets-ligfiets.nl


Lulu ligfiets-versus-racefiets

De luxe hardcover uitgave is hier te bestellen.